Use the buttons to browse through the AA articles archive or to find out more about the newspaper and distribution.
31/8/2020 / / Text: Berith Danse

Kersverse Noten in het Plein Theater

In 2019 startte het Plein Theater met Nieuwe Noten Amsterdam, een concertreeks van hedendaagse klassieke muziek samengesteld door Fie Schouten en Aspasia Nasopoulou. Een interview met Fie over de aankomende reeks.

Wie ben je en wat is je vak?
Ik ben Fie Schouten uit Amsterdam en heb hier mijn conservatorium opleiding gedaan.
Toen ik 15 jaar geleden met mijn man en onze baby naar Portugal ging, huurden we een appartement via een kleine reisorganisatie. Hun motto was: ‘Waar iedereen rechts afslaat, slaan wij linksaf’. Daar voelde ik me mee verbonden. Als iedereen stukken van componisten a, b en c speelt, dan stort ik me op componist d en ga vervolgens een gelegenheid organiseren waar ik deze vondst met anderen kan delen.
Sinds juni 2019 ben ik heel regelmatig te vinden in het Plein Theater samen met mijn collega-curator Aspasia Nasopoulou (componiste). Wij stellen een concertserie samen met hedendaagse kamermuziek. Deze reeks moet tegelijkertijd fungeren als een basis voor een community van musici, componisten, liefhebbers, vrienden.

Hoe klinkt de muziek van de toekomst?
Haha, dat weten we niet. Om deze nieuwsgierigheid te bevredigen moet je naar Nieuwe Noten Amsterdam komen. Wij willen als serie een voedingsbodem zijn voor de nieuwe muziekscene, premières krijgen een kans, maar ook nieuwe stukken die een tweede of derde uitvoering behoeven.
We willen een concertserie bieden in onze stad met een maandelijks concert, waarbij de signatuur actuele gecomponeerde muziek is. Behalve musici die (relatief) bekend zijn in Amsterdam/Nederland, zoeken we naar musici uit het buitenland die niet in Nederland te horen zijn en gaan uitwisselingen aan met soortgelijke concertseries in andere landen.
In de middag is er een gesprek met musici met affiniteit met de geprogrammeerde muziek, de ene keer een wetenschapper en de andere keer een schilder of filosoof.
Er komen relatief gezien veel componisten naar de middagen toe omdat ze graag hun eigen nieuwe werk live horen, zij zijn benieuwd wat collega’s hebben gemaakt en willen na afloop een gesprek met hen aanknopen.

Hoe is deze serie tot stand gekomen?
Het was gewoon weer tijd een huis voor te vinden voor een dergelijke serie, een community op te bouwen van liefhebbers, nieuwsgierigen en professionals.
Er waren in de afgelopen eeuw wel series voor ‘hedendaagse kamermuziek en denkers’. Zoals weduwe Diepenbrock opzette in hun huis in de Johannes Verhulststraat en in de IJsbreker aan de Amstel waar vanaf de jaren ‘80 tot 2005 ontelbaar vele concerten plaatsvonden met nieuwe muziek . Op beide locaties konden er max 80 mensen in, dus een zelfde formaat als in het Plein Theater.

Welke plek neemt het Plein Theater als podium in Amsterdam voor jou?
Het is een intieme locatie waar je als maker iets kunt neerzetten. Ik voel me vrij om bij de kern te blijven van wat ik graag doe, zonder artistieke concessies. De maat is perfect voor deze concerten. Ik wil graag ‘doorgroeien’, maar niet altijd maar in kwantiteit, liever in kwaliteit.

Data
Zondag 20 september, 11 oktober, 15 november, 13 december en de overige data worden later ingevuld.

Kaartjes
Uiteraard worden alle regels omtrent Corona in acht genomen dus reserveer om een teleurstelling te voorkomen!

Plein Theater
Sajetplein 39, Amsterdam
www.plein-theater.nl
https://nieuwenoten-amsterdam.nl