Upcoming event
Wednesday 08 July
Plein Theater // 12:00 // € 13
Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ (Dunguu olo - katibo-ten)
Open: 12:00 - 20:00 hrs
Tickets: € 13 / CJP/Student: €11 | Kunst(vak)student: €6,50 | Stadspas groene stip: €2,50

Reserveer hier uw tijdslot. Het labyrint duurt +- 20 minuten en is alleen individueel te bezoeken.

12:00    12:30    13:00    13:30

14:00    14:30    15:00    15:30

16:00    16:30    17:00    17:30

18:00    18:30    19:00    19:30

 

Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ (Dunguu olo - katibo-ten) is een theatrale installatie over een onbekend deel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons, in de vorm van een coronaproof labyrint in het PLEIN THEATER.

Marrons zijn afstammelingen van Afrikanen die door slavenhandelaren onder dwang naar Suriname zijn gebracht, zich bevrijdden en vestigden in de Amazone. De theatrale installatie toont wijsheden vanuit het Marrons perspectief als hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.

De theatrale installatie wordt op woensdag 1 juli Keti Koti 2020, wanneer de afschaffing van de slavernij gevierd en het slavernijverleden herdacht wordt, geopend in het PLEIN THEATER en is heel de maand juli individueel te bezoeken op vooraf aan te melden tijdslots.

Surinaams theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander is door het PLEIN THEATER uitgenodigd als Artist In Resident om vanuit PLEIN THEATER in samenwerking aan de installatie te werken, maar werkt door de corona-omstandigheden als ‘Artist in Quarantaine’ vanuit Ecuador inhoudelijk aan de installatie.

In de installatie neemt Tolin Erwin Alexander je vanuit zijn quarantaine plek mee naar zijn geboortegrond in de Amazone van Suriname.

Het project is een initiatief van theatermaker, natuurgeneeskundige en directeur van PLEIN THEATER Berith Danse, die al meerdere theatertentoonstellingen maakte vanuit onderzoek naar het Nederlands Slavernijverleden. Andere samenwerkingen zijn onder andere vormgever Bartel Meyburg, video-designer Ramon Coelho en Vereniging Ons Suriname in Amsterdam Oost.

In het PLEIN THEATER wordt een eerste versie van de installatie getoond. Als de corona-maatregelen het toelaten zal de installatie in 2021 te zien zijn op op het Keti Koti Festival in het Oosterpark, het Kwaku Festival in het Nelson Mandelapark en het Moengofestival in Suriname.
 

“ Met Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ willen wij een onbekender deel van de Nederlandse cultuur over het voetlicht brengen, namelijk die van de Marrons. De onterechte onbekendheid en wijze waarop erover gesproken wordt doet vermoeden alsof hun cultuur geen onderdeel zou zijn van de gezamenlijke culturele heritage van Nederland. Het feitelijke tegendeel is namelijk waar. Daar waar andere helden in de ‘vaderlandse geschiedenis’ worden omarmd en genationaliseerd, blijven zij in de schaduw van het collectieve bewustzijn. Nu, in 2020, lijkt het mechanisme hierachter nog steeds niets aan urgentie te hebben verloren!

Juist nu een onderwerp als racisme wereldwijd de aandacht heeft willen wij via de kunst van performance, theater en verbeelding inzichten tonen tot de subtiele werking van racisme, uitsluiting, mainstream denken en het diepgewortelde apartheidshandelen dat eruit voortkomt. ”  – Berith Danse
 

Wie zijn de makers?

Tolin Erwin Alexander, van origine Marron uit Suriname, is theater en filmmaker (IDFA Documentaire Stones Have Laws 2018 en Lofzang op de Vrijheid 2018). Zijn werk wordt getypeerd door het zichtbaar maken van de cultuur van de Marrons in Suriname en daarbuiten via theater en documentaires. Als ‘Artist In Quarantaine’ werkt Tolin Alexander vanuit Ecuador aan het project.

Berith Danse is naast directeur van PLEIN THEATER ook theatermaker en natuurgeneeskundige. In 2001 deed Berith Danse al een diepgaand onderzoek naar het Nederlands Slavernij verleden in Suriname, Ghana, Senegal, Amsterdam en Zeeland en de culturele bronnen die verwijzen naar het waargebeurde verhaal.

Eerdere theatertentoonstellingen van Berith Danse: Slavernij Moment Nu in Amsterdam (2003), Zeeuws Slavernij Moment in Zeeland (2005), Slavernij Labyrint op het Keti Koti (2008), Amsterdam; De Swarte Bocht in Amsterdam (2013). De Voyage of the Hasten Slowly in Amsterdam (2016) en De Lofzang op de Vrijheid – in Suriname (2018).


Credits

Concept en makers: Tolin Erwin Alexander en Berith Danse  Vormgeving en concept: Bartel Meyburg  Video- design: Ramon Coelho  Spelers op video: Ruth Alexander Sotong, Giovanni Smit   Voice over: Tolin Erwin Alexander  Talking Trees installatie: Bert Barten  Rekwisieten: Monique Koster en Richard Neef  Filmfragmenten: Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan en Dwight Sergio Samson  Theatertechniek: Petyr Veenstra en Gert Scheper  Showcontrol: Jeffrey Steenbergen  Campagnebeeld en ontwerp: Studio Matusiak  PR en Communicatie: Elise Vroonhof  In samenwerking met: Vereniging Ons Suriname Met dank aan: Team PLEIN THEATER en vrijwilligers

Productie: PLEIN THEATER, podium van de wereld om ons heen.


Met dank aan: Fonds voor Oost, Mondriaan Fonds, Dutch Culture, de Nederlandse Ambassade in Suriname, VSB-fonds en Fonds Cultuurparticipatie (Vrije Vloer programma). Plein Theater wordt ondersteund door Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost


De installatie is niet geschikt voor <18 jaar of mensen die slecht ter been zijn.


Lees meer over dit project >>