Use the buttons to browse through the AA articles archive or to find out more about the newspaper and distribution.
15/10/2018 / Issue #020 / Text: Ivo Schmetz

Amsterdam Alternative Dance Event

Op Woensdag 17 Oktober organiseren we de eerste editie van het Amsterdam Alternative Dance Event. Zoals de naam al doet vermoeden is de avond tijdens het ADE festival dat van 17 tm 21 oktober onze stad weer in zijn greep zal nemen. Het leek ons een goed idee om tijdens dit welbekende commerciële festival met een eigenwijze tegenhanger te komen. Dus naast ADEV is er vanaf dit jaar ook een AADE. Voor deze eerste editie hebben we een fantastische line up weten te regelen. We zijn vereerd en dankbaar dat deze Amsterdamse artiesten kosteloos voor ons wil komen spelen. Al het entree geld zal naar de krant gaan en daarmee dus bijdragen aan de kosten van het drukken van onze twee maandelijkse gratis krant. Neem dus al je vrienden mee zodat we er samen een bijzondere avond van kunnen maken.
Hieronder korte stukjes over de artiesten.

DJ MARCELLE / ANOTHER NICE MESS

De meest logische openingsvraag voor een DJ is een cliché vraag maar ik stel hem toch omdat het een relevante vraag is. Waarom ben je ooit begonnen met DJ’en?
In 1977 werd ik op zeer jonge leeftijd geïnfecteerd met het punk- en dubvirus. Meteen vanaf het begin had ik de behoefte om die spannende muziek te delen met anderen, om te laten zien en horen dat er zoveel goede en waarachtige muziek gemaakt wordt die weinig mensen kennen. Dat gevoel heb ik nog steeds. Ik begon met plaatjes draaien op piraten radio stations, en af en toe in clubs. Radioshows maak ik nog steeds, nu onder andere op DFM en Red Light Radio en sinds een jaar of vijftien draai ik ‘professioneel’ in clubs, galeries en festivals.

Je bent niet alleen DJ maar produceert ook zelf muziek. Dat doe jij op een andere manier dan de meeste mensen. Kun je dat toelichten?
Mijn mixstijl, met drie draaitafels platen door elkaar draaien is voor mij altijd een vorm van muziek maken geweest. Dat werd zo’n tien jaar geleden onder andere onderkend door Hans-Joachim Irmler. 
Hij was eind jaren zestig een van de oprichters van de Duitse avant-garde band Faust. Hij stelde voor om mijn ‘mix composities’ op vinyl uit te brengen. Sindsdien zijn er vier dubbel LP’s op zijn label Klangbad verschenen. In 2014 werd het label door een drietal mensen overgenomen. Ze gooiden mij van het label omdat ze me in mijn artistieke vrijheid wilde beperken en ik daar uiteraard niet mee akkoord ging. Niet veel later werd ik gevraagd door het Jahmoni label uit München. Daar stelde men meteen voor dat ik mijn eigen producties zou moeten maken. Sindsdien zijn er vier platen verschenen, de meest recente een tribute plaat voor de in januari overleden Mark E. Smith. 

Is Mark E. Smith je grootste inspiratiebron of zijn er ook nog andere belangrijke inspiratiebronnen?
Muziek is voor mij de meest directe kunstvorm. Het gehoor is heel gevoelig, meer dan het zicht. Muziek is voor mij echt een ‘manier van leven’ dus ik ben er altijd mee bezig. Ik vind het belangrijk dat muziek iets zegt over de maatschappij waarin we leven en dat het zich blijft ontwikkelen. Muziek moet verrassen, uitdagen, cultureel breed zijn, onafhankelijk zijn en een ‘open geest’ hebben.
Op mijn vijftiende werd ik wees en destijds was het de muziek (punk, dub) die mijn leven ‘redde’. Muziek heeft me in belangrijke mate geïnspireerd om niet begaanbare paden in te slaan. 
Ik ben door veel artiesten beïnvloed, niet alleen door hun muziek maar ook door hun houding. Mark E. Smith / The Fall en Muslimgauze bewonder ik zeer, om hun enorme productiviteit, creativiteit en het muziek maken uit ‘noodzaak’, zonder zich te bekommeren om wat het publiek wil. Vrouwenbands als The Slits en The Raincoats lieten zien dat muziek maken niet alleen via de mannelijke clichés (met veel regels en een focus op techniek boven inhoud en spontaniteit) hoeft. Ik hou van muzikanten en DJ’s die niet de geijkte DJ- en muzikanten dingetjes doen (binnen de lijntjes blijven, beatmatching), maar verrassen en dapper zijn! 
Toen ik onlangs in  Berlijn speelde was DJ Morgiana uit Polen het voorprogramma. Ik vond haar onorthodoxe benadering een openbaring. 
Buiten de muziek word ik bijvoorbeeld geïnspireerd door ‘art brut’, outsider art, gemaakt door mensen die zich niet artiest voelen en/of willen doorbreken maar gewoon doen wat er in hun opkomt, los van regels, conventies, verwachtingen, carrièredrang, Btw-nummers en subsidieaanvragen.

Muziek is zowel je hobby als je werk. Betekent dat ook dat je een heel team aan managers en boekers om je heen hebt?
Ik kan er inderdaad al geruime tijd van leven, wat me erg gelukkig maakt. Maar ik hou graag alles in eigen hand (communicatie met boekers, afspraken maken, reizen boeken enzovoorts). Dat geeft me een fijn gevoel. Sinds afgelopen zomer werk ik samen met een boekingsbureau uit Lissabon, maar dat verandert niets aan het principe van autonomie. Ik blijf mijn eigen optredens boeken, het boekingsbureau voegt daar zelf nog optredens aan toe, maar altijd in overleg met mij. Ik heb het laatste woord.

Hoeveel nieuwe muziek luister je? En hoe vaak pas je je DJ set aan?
Op mijn DJ-reizen bezoek ik ontzettend veel platenzaken en beluister wekelijks stapels nieuwe platen, in de meest diverse categorieën. De meest verrassende, speciale, ‘rare’ platen koop ik dan. Ik luister thuis veel muziek, maar DJ-sets oefenen doe ik nooit. Ik improviseer live want ik wil het publiek en mezelf verrassen. Ik hou niet van gelikte, ‘brave’ sets. Ik wil dapper zijn, me kwetsbaar opstellen door dingen te proberen die ik nog nooit heb gedaan en het publiek niet het gevoel geven dat ze kunnen voorspellen in welke muziekstijl(en) de set verder gaat.

Hoe omschrijf jij je eigen stijl? Waar komt die stijl vandaan? 
Ik noem het weleens ‘open oren’ en vind het vooral belangrijk om nieuwe(re) muziek te spelen. Retrosets en nummers die het publiek herkent is niks voor mij. Ik componeer live door nieuwe elektronische dansmuziek tegelijkertijd te draaien met bijvoorbeeld Afrikaans gezang, noise, abstracte platen of dierengeluiden. Eigenlijk alles wat in me opkomt. Die stijl heb ik zelf ontwikkeld. 

Je draait veel in binnen- en buitenland. Op wat voor plekken speel je vooral?
Ik heb afgelopen maanden in onder andere Dubai, Lissabon, Oeganda, Marseille, Kopenhagen, Warschau en Minsk gespeeld. Ik ben daarnaast al jaren resident DJ in onder andere Berlijn, Zürich en Wenen. Dat is heel speciaal want daar kennen veel mensen me en hangt er ‘spanning’ in de lucht als ik het podium betreed. Zo van ‘wat gaat ze nou weer (met ons) doen?!’ Op plekken waar ik nieuw ben hou ik er erg van om mensen te verrassen, om ze iets te geven wat ze nog nooit gehoord hebben. Dus zeker geen geijkt, keurig en vakkundig aan elkaar gemixt techno, electro of breakbeat setje. Na afloop hoor ik dan regelmatig dat men zich er niet van bewust was dat DJ-sets zo spannend, onvoorspelbaar en humorvol kunnen zijn.  

Je leest vaak over de druk die er op DJ’s en producers ligt. Sommigen bezwijken er zelfs onder. Heb jij ook last van dat zware nachtleven?
Nee, helemaal niet. Voor mij is het van cruciaal belang dat ik het publiek voor blijf en me niet laat ‘dicteren’ wat men wil horen. Ik voel geen druk omdat ik zelf de touwtjes in handen hou en me vooral concentreer op het creatieve aspect en de improvisatie. Dat is zoals ik ben, dus ik hoef alleen maar mezelf te zijn! Ik verheug me op optredens, voel me fijn op een podium, niet in de zin van dat ik per se in de spotlights wil staan, maar omdat ik op die plek kan doen wat ik het liefste doe: muzikaal creatief en intuïtief bezig zijn.
Ik ben bovendien op reis vooral nieuwsgierig naar architectuur, wat er in de supermarkt verkocht wordt, waar ik eventueel kan zwemmen of een soepje kan eten. Kortom ik probeer het aangenaam voor mezelf te maken. Ik gebruik geen drugs maar lees ontzettend veel boeken, ik ben een fervente romanlezer. 
Slaap inhalen doe ik als ik thuis ben.

Wat vind jij van de muziekwereld zoals die nu is? We hebben grote verschuivingen meegemaakt in de afgelopen jaren. Van vinyl naar CD’s. Van downloaden naar streamen. Alles is veranderd, zelfs het produceren kan tegenwoordig met een laptop aan de keukentafel.
Ik draai nog steeds met vinyl. Het is voor mij essentieel om iets tastbaars in mijn handen te hebben. Ik ben intensief bezig met de drie platenspelers en het mengpaneel dus er is ook daadwerkelijk wat te zien voor het publiek. Het is levendig en menselijk!  
Digitalisering heeft democratiserend gewerkt, en dat is goed, alleen vergeet men weleens dat creativiteit niet te downloaden is! 

Wat vind je van het huidige Amsterdamse muziek klimaat?
Omdat ik meer en meer in het buitenland draai ben ik niet zo thuis in de Amsterdamse scene. De OCCII, Red Light Radio, Garage Noord en Strange Sounds From Beyond zijn heel goed bezig, dat weet ik wel.

Wat mist er in Amsterdam?
Er moet meer ruimte worden gemaakt voor experimentele dans sets. Men moet af van dat eenzijdige, eendimensionale idee van wat een party is. Een DJ kan veel meer zijn dan iemand die het publiek bedient.

Waar ligt jou persoonlijke focus de komende tijd? 
Ik ben bezig met een aantal remixen, onder andere voor het Oegandese label Nyege Nyege Tapes. Verder blijf ik produceren en veel optreden. 

EBOMAN

Het is ons in verband met vakanties en andere bezigheden helaas niet gelukt om de Eboman een aantal vragen te stellen voor de krant. 
Velen van jullie zullen waarschijnlijk nog nooit van de Eboman gehoord hebben maar ik herinner me zijn optredens en eerste releases erg goed. ‘Donuts with buddah’ kwam uit in 1996 dus ja, dat is een hele tijd geleden. Zijn breakbeat tracks waren zeer aanstekelijk maar voor mij was het vooral zijn audiovisuele show die indruk maakte. Zoiets had ik nog nooit eerder gezien. Zijn muziek en vooral zijn video’s bestonden uit een aaneenschakeling van samples. Hele simpele stukjes video die klopten bij het geluid dat je hoorde. Een schoen die op de grond tapte, een kort stukje Louis Armstrong, een stukje Shaolin Kung Fu en ga zo maar door. Allemaal maffe stukjes die samen een kunstwerk vormden.
Het is per toeval dat ik aan hem dacht tijdens het maken van de line up voor AADE. Ik had geen idee of hij nog actief was en zo ja of hij in de buurt woonde en eventueel geïnteresseerd zou zijn om op ons event te komen spelen. Dat bleek zo te zijn. Ongelooflijk maar waar. Ik kijk uit naar zijn optreden.


STEVEN DE PEVEN

Je bent ondertussen een oude rot in de muziekscene hier. Is het nog leuk?
Ik voel me nog geen oude rot, ik heb eerder het idee dat ik net ben begonnen en geen kont van de hele muziekscene snap. 

Het draaien van muziek voor liefhebbers is een van de zaligste bezigheden die er bestaat. Het idee dat mensen op de dansvloer heel eventjes de minder leuke aspecten van het leven of stress kunnen vergeten is zeer bevredigend. Het mes snijdt echter aan twee kanten. Door een overvloed aan prikkels, het reizen en de belangen van hebzuchtige organisaties, agenten of promotors kan het ook een zeer slopend werk zijn. 

Wat kunnen AADE bezoekers van jou verwachten de 17e oktober?
Ik weet nooit van tevoren wat ik ga doen. Mezelf kennende zal ik improviseren en inspelen op wat er die avond aan dansvlees voor me staat.

Heb je een druk ADE dit jaar? 
Paradiso staat nog in de optie maar verder niks. Ik verwacht ook niet heel veel aanvragen omdat ik op het moment wat minder actief ben. Twee gigs op ADE is wat mij betreft helemaal voldoende.

KRAZ

Wat kunnen de bezoekers verwachten van de eerste KRAZ live show tijdens ADE?
Helaas is onze drumster Nienke er niet bij tijdens het AADE. Maar gelukkig hebben we Sean Gascoigne en Luuk Meijer weten te strikken om ons bij te staan. Het beloofd dus weer een flink spektakel worden.

Jullie laatste release was een EP bij Basserk records. Dat is alweer een tijdje geleden. Is er nieuw materiaal?
Nieuw materiaal zat maar we hebben de nodige moeite gehad om iemand te vinden die ons wilde helpen met de opnames. We hebben helaas niet zoveel cash dus dat maakte de zoektocht ingewikkeld. Maar het is gelukt en ik durf bij deze te beloven dat er nog dit jaar een nieuwe single uit komt. Een klapper van een track. Heel anders dan ‘Lonely’, die track kroop echt onder je huid. De nieuwe track is meer een nekslag. 

Hoe vinden jullie het om op een eclectische, voornamelijk electronische avond als deze te staan. Voelen jullie je thuis in een line up als deze?
Zeker weten. De bezoekers mogen uiteindelijk zelf bepalen wat ze van onze show vinden maar wij voelen ons prima thuis in een line up als deze. Wij proberen te maken wat ons raakt en dat is een mix van verschillende stijlen. Dat er veel electronica en synths aan te pas komt is een feit dus ik vind ons zeker geen vreemde eend in de bijt op de AADE avond.

LHISPR

Ik kende LHISPR helemaal niet. Zijn jullie de New Kids on The Block?
Niet echt. We zijn alle drie al jaren actief in de muziek. Misschien heb je wel eens gehoord van Lilian Hak, 3-1, Van Pi of Bronstibock. Dat zijn allemaal projecten waaraan we hebben gewerkt in de afgelopen 15-20 jaar. Maar LHISPR is een nieuwe formatie, dat klopt. We werken pas een jaartje met z’n drieën. Er zijn intussen 2 EP’s uitgekomen in eigen beheer en as we speak wordt er gewerkt aan de 3e.

Hebben jullie eerder in de OT301 of op plekken gespeeld die aan Amsterdam Alternative verbonden zijn?
Zeker, onze geluidsstudio is in de OT301. Wij zijn hier kind aan huis maar als LHISPR hebben we hier nog nooit gespeeld. Nog nergens trouwens. Dit optreden op AADE wordt onze vuurdoop voor publiek. Dat wordt trouwens een DJ set, geen live optreden, daar zijn we nog niet klaar voor. Ons repertoire is daarvoor nog iets te klein. Dus we zullen naast onze eigen tracks ook muziek van andere artiesten draaien.

Wat voor muziek en muziekstijl kunnen we verwachten?
Het is een eclectische avond dus waarschijnlijk maken wij er ook een eclectische set van. Voornamelijk electronische muziek maar lekker gevarieerd waarschijnlijk. Of niet haha, kom maar gewoon kijken.


DJ POWER VS POWER

Hoe is het voor jou om op het AADE te draaien? Je woont zelf in de OT301 dus het is als het ware een thuiswedstrijd voor je. 
Ik vind Amsterdam Alternative een fantastisch initiatief dus ik draag met plezier op deze manier een steentje bij. Of het in de OT301 is of ergens anders dat maakt niks uit, voor mij is elk optreden iets bijzonders.

Wat voor muziek kan het publiek van je verwachten?
Ik draai nooit dezelfde DJ set. Ik bereid me goed voor maar laat ook een hoop van het moment afhangen. Ik probeer de juiste muziek op het juiste moment te spelen, als ware het de soundtrack van dat moment.

Draai je met vinyl, CD’s, laptop of usb stick?
Met vinyl natuurlijk. Sommigen vinden het old school maar ik hou van het fysieke element. Het is misschien minder handig maar ik hou ervan om met een koffer vol platen ergens heen te gaan. Een kist vol vreedzame wapens om alle negativiteit van de wereld even mee weg te blazen. Het wordt steeds moeilijker om goede underground muziek op plaat te vinden dus misschien moet ik ooit over naar een andere manier. Gelukkig zijn er nog online shops als Toolbox Records. Ik vind het heerlijk om in die webshop rond te neuzen en nieuwe dingen te ontdekken.


RANK ASSISTANT

Het is een tijdje geleden dat je hebt opgetreden. Ben je er klaar voor? 
Het is inderdaad best een tijdje geleden maar ik heb het echt nodig om iets te doen waar ik goed in ben. Als ik zing voel ik dat ik iets doe waaraan ik niet hoef te twijfelen. Een live show is voor mij alsof ik over de rand een vrije val tegemoet spring. En dan vind ik het heerlijk dat het publiek er is als getuige.

Hoe kunnen we jou muziek en show het best omschrijven?
Met slechts een drumcomputer en mijn stem maak ik muziek die je het best omschrijven als: romance, depression, adventure en compassion

Heb je plannen voor een nieuwe release?
Ja, ik wil een EP uitbrengen op de AADE avond. Maar dat weet nog niemand.

Wat vind je van het idee van AA om een Alternative Amsterdam Dance Event avond te organiseren?
Als ik niet zou spelen zou ik ook komen maar spelen is nog beter. Ik ken de andere acts niet maar dat ligt echt aan mij. Ik ben de laatste tijd out of touch. Voor mij is AA een platform voor creatieve en sociale expressie. Nota bene in de stad waar ik vandaan kom. Wat kan ik erover zeggen? For the people by the people. Amen.

Link naar AADE event >>>
Link naar voorverkoop >>>