Use the buttons to browse through the AA articles archive or to find out more about the newspaper and distribution.
6/7/2020 / Issue #031 / Text: Berith Danse

Plein Theater presenteert
Swart gat / Gouden eeuw. 1 juli tm 31 juli

Swart Gat / Gouden Eeuw (Dunguu olo - katibo-ten) is een theatrale beleving over een onbekend deel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons, in de vorm van een ‘coronaproof’ labyrint in het Plein Theater.

Marrons zijn afstammelingen van Afrikanen die door slavenhandelaren onder dwang naar Suriname zijn gebracht, zich bevrijdde en vestigden in de Amazone. De theatrale installatie toont wijsheden vanuit het Marrons perspectief en hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.

De theatrale installatie wordt op woensdag 1 juli Keti Koti 2020, wanneer de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd wordt, geopend in het Plein Theater en is heel de maand juli individueel te bezoeken op vooraf aan te melden tijdslots.

Het project is een initiatief van theatermaker, natuurgeneeskundige en directeur van Plein Theater Berith Danse, die al meerdere theatertentoonstellingen maakte vanuit onderzoek naar het Nederlands Slavernijverleden, en is een samenwerking met Surinaams theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander. Hij is door het Plein Theater uitgenodigd als Artist In Resident, maar werkt door de corona-omstandigheden vanuit Ecuador aan deze installatie. Andere samenwerkingen zijn onder andere vormgever Bartel Meyburg en vereniging Ons Suriname.

Als cultureel theater in Amsterdam Oost, een stadsdeel met een directe verbinding met het Surinaams Koloniaal verleden, wil het Plein Theater een versie bieden die binnen de maatregelen wél uitgevoerd en beleeft kan worden.

Met Swart Gat / Gouden Eeuw willen wij een onbekend deel van de Nederlandse cultuur over het voetlicht brengen, namelijk die van de Marrons. De onterechte onbekendheid en wijze waarop erover gesproken wordt doet vermoeden alsof hun cultuur geen onderdeel zou zijn van de gezamenlijke culturele heritage van Nederland. Het feitelijke tegendeel is namelijk waar. Daar waar andere helden in de ‘vaderlandse geschiedenis’ worden omarmd en genationaliseerd, blijven zij in de schaduw van het collectieve bewustzijn. Nu, in 2020, lijkt het mechanisme hierachter nog steeds niets aan urgentie te hebben verloren!

Juist nu een onderwerp als racisme wereldwijd de aandacht heeft willen wij via de kunst van performance, theater en verbeelding inzichten bieden tot de subtiele werking van racisme, uitsluiting, mainstream denken en het diepgewortelde apartheidshandelen dat eruit voortkomt.”

Plein Theater
Sajetplein 39, 1091DB Amsterdam 
info@plein-theater.nl
www.plein-theater.nl